Szczegółowe informacje o możliwości wyłączenia się właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, wolnostojących z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Wyłączenie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi
Informujemy, że właściciele nieruchomości niezamieszkałych, wolnostojących, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, którzy są obecnie objęci gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, mają możliwość wystąpienia z tego systemu. W tym celu właściciel nieruchomości niezamieszkałej składa adekwatne oświadczenie do dnia 7 lipca 2025 r., którego załącznikiem jest kopia zawartej umowy na odbiór odpadów komunalnych (link do wzoru oświadczenia: https://bip.msiemianowicesl.finn.pl/bipkod/042/004/016).
Składając oświadczenie o wystąpieniu z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi należy złożyć również nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, tzw. „deklarację zerującą”.
Oświadczenie o wyłączeniu z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest skuteczne od dnia, w którym zaczęła obowiązywać następna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy i nie może zostać odwołane przez okres obowiązywania tej umowy.
Wyłączenie właścicieli nowo powstałych, wolnostojących nieruchomości niezamieszkałych
Właściciele wolnostojących nieruchomości niezamieszkałych, które powstały podczas trwania umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w systemie gminnym mogą wyłączyć się z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez złożenie adekwatnego oświadczenia, wraz z umową na odbiór odpadów komunalnych (informacje na temat umowy znajdują się poniżej), w terminie 60 dni od dnia powstania nieruchomości.
Oświadczenie obowiązuje w tym wypadku od momentu jego złożenia do momentu jego odwołania. Oświadczenie o odwołaniu oświadczenia o wyłączeniu z gminnego systemu powinno zostać złożone we wskazanym przez Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie czasie - nie krótszym niż 60 dni przed ogłoszeniem nowego zamówienia publicznego na odbiór odpadów komunalnych.
Umowa na odbiór odpadów komunalnych powinna zapewniać odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemianowice Śląskie oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Umowę należy zawrzeć z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Siemianowic Śląskich (link do wykazu podmiotów odbierających odpady komunalne: https://bip.msiemianowicesl.finn.pl/bipkod/042/003).
Frakcje odpadów komunalnych i częstotliwość ich odbioru, które powinna zawierać umowa:
– niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - częstotliwość odbioru odpadów nie rzadsza niż raz w tygodniu,
– tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale - częstotliwość odbioru odpadów nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie,
– papier – częstotliwość odbioru odpadów nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie,
– szkło – częstotliwość odbioru odpadów nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie,
– bioodpady – częstotliwość odbioru odpadów nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie. Informujemy, że nie ma możliwości wystąpienia z systemu tzw. nieruchomości „mieszanych” tj. takich które w części stanowią nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, a części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Okres na który zostanie zawarta nowa umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
Planuje się zawarcie nowej umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych m.in. z nieruchomości niezamieszkałych na terenie Siemianowic Śląskich na okres od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 stycznia 2029 r.
Sposób składania oświadczeń oraz deklaracji:
Oświadczenia dotyczące wyłączenia się z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, jak i deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można składać w formie pisemnej w Urzędzie Miasta, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przy ul. Michałkowickiej 105, w Siemianowicach Śląskich, w pokoju nr 014 (parter). Oświadczenia moża składać również w formie elektronicznej, poprzez eDoręczenia, ePUAP oraz PEUP, przy czym należy pamiętać, że dokumenty powinny zostać opatrzone podpisem elektronicznym. Deklaracje śmieciowe mogą również zostać złożone elektronicznie, na dedykowanym formularzu poprzez platformę ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/deklaracje-o-wysokosci-oplaty-za-gospodarowanie-odpadami-komunalnymi. Kontakt do osób prowadzących sprawę: nr telefonu (32) 760 54 93, (32) 760 54 94, (32) 760 54 54, adres e-mail: ir-go@um.siemianowice.pl
Link do wzorów oświadczeń dot. wyłączenia z gminnego systemu oraz odwołania wyłączenia z gminnego systemu gospodarowania odpadami: https://bip.msiemianowicesl.finn.pl/bipkod/042/004/016
Link do wykazu podmiotów posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych z terenu Miasta Siemianowice Śląskie: https://bip.msiemianowicesl.finn.pl/bipkod/042/003
Link do Uchwał w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Siemianowice Śląskie: https://bip.msiemianowicesl.finn.pl/bipkod/042/004/007?start=0